30 gennaio 2013
Bookcrossing Zones, Zona #3
a cura di Simone Frangi, in collaborazione con Careof


Red Letter Edition è presentato nell'ambito di Bookcrossing Zones, un progetto di Viafarini DOCVA a cura di Simone Frangi che si focalizza sull’attualità editoriale nell’ambito della ricerca artistica e teorica sul contemporaneo.

La presentazione è preceduta alle ore 18.00 dall'artist talk con Augusta Atla, artista danese in residenza presso VIR Viafarini-in-residence, che accompagnerà la proiezione dell'opera Object des femmes (2011).

"Mercoledì 30 gennaio Careof e Viafarini presentano E Il Topo in occasione del lancio del primo numero della serie Red Letter Edition, edizioni speciali che si affiancheranno alla rivista. Questa nuova iniziativa coinvolgerà artisti che praticano la scrittura come forma complementare al loro lavoro ma anche come pratica intima e privata. Storie in Rosso che vogliono rendere immagine la scrittura stessa per ritrovare quel luogo dove l’immagine si origina. Il primo numero presenta le storie di due membri dello storico gruppo The Lunge Lizards: Steve Piccolo e John Lurie.

E Il Topo è una rivista d’artista nata nel 1992 da un'idea di Gabriele Di Matteo, Piero Gatto, Franco Silvestro e Vedovamazzei, diretta da Armando della Vittoria ed edita da Edizioni Nuovi Strumenti di Piero Cavellini. Presentato originariamente nel 1991 in Viafarini, E Il Topo è rinato nel 2012 nell'ambito di un progetto sviluppato a Careof con Mattia Barbieri, Gabriele Di Matteo, Francesco Fossati, Giovanna Francesconi, Francesco Locatelli, Monica Mazzone, Luca Pozzi e Franco Silvestro. In collaborazione con Supportico Lopez (Berlino) e con Martin Gimenez, Debora Hirsh, Frederic Liver, Y Liver, Giancarlo Norese e Steve Piccolo."

Simone Frangi

Founded in Naples in 1992, deceased in Milan in 1996, reborn after 16 years, scattered, individual and multiple, E il Topo is now an international and transgenerational “movement” that conveys a subversive and libertarian attitude, whose modus operandi – subtly polemical, at times – acknowledges no preset roles, no personal styles. An attitude of moving sideways, avoiding the beaten track, in an ongoing “knight’s move”; an ability to defy expectations and to avoid the commonplace, to make unforeseen associations, to create contacts between ideas and people. The group is composed of about 20 artists, a fluid configuration that gathers for specific projects often involving only a few members, without inner rankings and without individual signatures. The presence of E il Topo is contextual, adapting and manifesting itself in multiple forms, where the only constant is the magazine of the same name, invariably printed since 1992 in black on gray recycled paper. With the addition, starting in 2012, of the Red Letter Editions.

Issues from 1992 to 1996 and all the original art works produced by the artists involved in the project are conserved at the Bibliothéque Municipale de Lyon.

La pubblicazione d’artista E il Topo

E il Topo occasione del lancio del primo numero di "Letter Edition" preceduto da artist talk con l'artista in residenza Augusta Atla e proiezione opera "Object des Femmes", con il supporto di Danish Arts Fund e MIBACT, 30 gennaio 2013.

Augusta Atla, Object des femmes, still da video, 2011

My paintings perform for me, standing outside or respond and make dialogue to the architecture around it – turning painting into a kind of “magical realism” amidst of the Scandinavian dull landscape, history, architecture and soil.

My work is often site specific and created for a particular space and geography.

 

Part of my work is founded in the studying the practice of the artwork, that is, to investigate how the artwork has been used at different times in our Western culture.

 

For good and bad, historically, the artwork has underlined our virtues, discussed our philosophical beliefs, enforced our religious ideas, promoted our cultural trends, and has been a method of questioning understandings, mirroring our tragedies and tracing our emotional patterns.This study is to further understand perception, gender issues and how we select and preserve memory, politics and identity.

 

Augus Atla